Avantajele Dahna, Blog, Dahna, Noutăți, Studii despre nutriție

Combinația potrivită de fructe și legume pentru o viață mai lungă

Durata lecturii: 3 minute

Consumul mai mare de fructe și legume este asociat cu un risc mai mic de deces la bărbați și femei, potrivit datelor care reprezintă aproape 2 milioane de adulți. Cinci porții zilnice de fructe și legume, adică 2 porții de fructe și 3 porții de legume, pot fi cantitatea și combinația optimă pentru o viață mai lungă. Aceste constatări susțin recomandările dietetice actuale din SUA pentru a mânca mai multe fructe și legume, mesajul fiind scurt și la obiect: „5 pe zi”.

Dietele bogate în fructe și legume contribuie la reducerea riscului de numeroase afecțiuni cronice care duc la deces, inclusiv boli cardiovasculare și cancer. Cu toate acestea, doar aproximativ 1 din 10 adulți mănâncă suficiente fructe sau legume, potrivit Centrului pentru Control și Prevenire a Bolilor din SUA.

„În timp ce grupuri precum American Heart Association recomandă zilnic patru, până la cinci porții de fructe și legume, consumatorii primesc probabil mesaje neclare despre ceea ce definește aportul zilnic optim de fructe și legume, cum ar fi cantitatea recomandată și ce alimente să includă și să evite”, a spus autorul principal al studiului Dong D. Wang, MD, Sc.D., epidemiolog, nutriționist și membru Harvard Medical School și Brigham and Women’s Hospital din Boston.

Wang și colegii săi au analizat datele din studiul de sănătate al asistenților medicali și studiul de urmărire al profesioniștilor din domeniul sănătății, două studii importante care au inclus peste 100.000 de adulți care au fost urmăriți timp de până la 30 de ani. Ambele seturi de date au inclus informații dietetice detaliate, colectate în mod repetat la fiecare 2-4 ani. Pentru această analiză, cercetătorii au combinat, de asemenea, date despre corelarea aportului de fructe și legume și deces din 26 de studii, care au inclus aproximativ 1,9 milioane de participanți din 29 de țări și teritorii din America de Nord și de Sud, Europa, Asia, Africa și Australia.

Analiza tuturor studiilor, cu un compozit de peste 2 milioane de participanți, a scos la iveală următoarele: aportul zilnic de aproximativ cinci porții de fructe și legume a fost asociat cu cel mai mic risc de deces. Consumul a mai mult de cinci porții nu a fost asociat cu beneficii suplimentare.

De asemenea, consumul de aproximativ două porții zilnice de fructe și trei porții zilnice de legume a fost asociat cu cea mai mare longevitate.

În comparație cu cei care au consumat două porții de fructe și legume pe zi, participanții care au consumat cinci au avut:

  • un risc cu 13% mai mic de deces din toate cauzele;
  • un risc cu 12% mai mic de deces din cauza bolilor cardiovasculare, inclusiv din cauza bolilor de inimă și accident vascular cerebral;
  • un risc cu 10% mai mic de deces cauzat de cancer;
  • un risc cu 35% mai mic de deces din cauza bolilor respiratorii, cum ar fi boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC).

Cu toate acestea, nu toate alimentele au oferit aceleași beneficii. De exemplu: legumele cu amidon, precum mazărea și porumbul, sucurile de fructe și cartofii nu au fost asociate cu un risc redus de deces din toate cauzele sau bolile cronice specifice.

Pe de altă parte, legumele cu frunze verzi, inclusiv spanacul, salata și varza, precum și fructele și legumele bogate în betacaroten și vitamina C, cum ar fi citricele, fructele de pădure și morcovii, au prezentat beneficii.

„Analiza noastră în cele două cohorte de bărbați și femei din SUA a dat rezultate similare cu cele din 26 de cohorte din întreaga lume, ceea ce susține plauzibilitatea biologică a descoperirilor noastre și sugerează că aceste descoperiri pot fi aplicate populațiilor mai largi”, a spus Wang.

Wang a spus că acest studiu identifică un nivel optim de aport de fructe și legume și susține mesajul succint de „5 pe zi”, ceea ce înseamnă că oamenii ar trebui să consume în mod ideal cinci porții de fructe și legume în fiecare zi. Această cifră oferă probabil cel mai mare beneficiu în ceea ce privește prevenirea bolilor cronice majore și este un aport relativ realizabil pentru publicul larg, a spus el. „Am constatat, de asemenea, că nu toate fructele și legumele oferă același grad de beneficii, chiar dacă recomandările dietetice actuale tratează în general toate tipurile de fructe și legume la fel, inclusiv legumele cu amidon, sucurile de fructe și cartofii.”

O limitare a cercetării? Faptul că este observațională, arătând o asociere între consumul de fructe și legume și riscul de deces; nu conferă o relație directă cauză-efect. „American Heart Association (AHA) recomandă să vă umpleți cel puțin jumătate din farfurie cu fructe și legume la fiecare masă”, a spus Anne Thor. Vă reamintim faptul că aplicația Dahna este construită respectând ghidurile și recomandările de specialitate ale societăților medicale din toată lumea, printre care și  AHA. Descărcați aplicația Dahna, bucurați-vă de meniurile zilnice și veți avea beneficii pe tot parcursul vieții, păstrându-vă inimile și corpurile sănătoase.

Sursa: aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *