Blog, Dahna, Dietă&Sport

Glicemia crescută poate reduce beneficiile exercițiului aerobic

Durata lecturii: 3 minute

Unele beneficii ale exercițiului aerobic pot fi reduse de nivelurile ridicate ale glicemiei. Fiecare medic recomandă exerciții fizice aerobice regulate, întrucât o capacitate aerobă mai mare este importantă pentru a obține o sănătate generală mai bună. Însă oamenii de știință ai Centrului de Diabet zaharat Joslin au descoperit acum că unele beneficii ale exercițiului aerobic pot fi diminuate sau chiar anulate de nivelurile mai mari ale glicemiei. Aceste aspecte sunt observate la persoanele cu glicemie crescută care se află în faza de „prediabet”, declară Sarah Lessard, doctorand, cercetător la Harvard Medical School și autor principal al lucrării de față.

Studiile clinice au demonstrat că persoanele cu diabet sau cu un nivel cronic ridicat de zahăr din sânge fac mari eforturi pentru a-și îmbunătăți capacitatea de exercițiu aerobic în comparație cu persoanele cu nivel normal de zahăr din sânge. „Ideea din spatele acestui studiu a fost să vedem dacă prin creșterea glicemiei la șoareci, proprietatea de a-și îmbunătăți capacitatea aerobă va fi afectată.” spune Lessard. Studiul a urmărit, de asemenea, descoperirea mecanismelor care pot duce la un nivel scăzut de fitness la persoanele cu hiperglicemie.

 

Echipa de cercetare a utilizat două grupuri de șoareci, al căror profil reflectă cele două cauze majore ale hiperglicemiei la oameni. Un grup de șoareci a consumat o dietă occidentală, bogată în zahăr și grăsimi saturate, ceea ce a provocat o creștere în greutate în plus față de hiperglicemie. Celălalt grup a fost stimulat pentru a produce mai puțină insulină, ceea ce a provocat creșteri similare ale zahărului din sânge cu cele ale dietei occidentale, chiar dacă șoarecii au avut o dietă mai mică în zahăr și grăsimi și și-au menținut greutatea normală a corpului. Ambele grupuri au fost supuse unui protocol de antrenament în care au alergat, pentru a-și spori capacitatea aerobă. În ambele grupuri, animalele au alergat în jur de 500 de kilometri pe parcursul studiului, dar cei care aveau hiperglicemice nu au reușit să își îmbunătățească capacitatea de exercițiu aerobic în comparație cu șoarecii cu niveluri mai mici de zahăr din sânge.

Analizând mai detaliat mușchii scheletici la acești șoareci cu hiperglicemie, cercetătorii au observat că mușchiul nu se adapteaza la provocarea aerobă așa cum s-ar întâmpla în mod obișnuit.

„Țesutul muscular se poate remodela singur, acesta fiind un motiv pentru care exercițiile fizice devin mai ușoare atunci când le facem în mod regulat”, spune Lessard. „În timp, exercițiile aerobice precum alergarea sau înotul pot modifica fibrele musculare pentru a deveni mai eficiente în utilizarea oxigenului în timpul exercițiului fizic. Mușchii animalelor hiperglicemice au fibre mai mari și mai puține vase de sânge, ceea ce este mai tipic antrenamentelor de forță, decât antrenamentului aerobic”, spune Lessard.

Vestea bună este că deși în cazurile de hiperglicemie șoarecii nu au reușit să-și îmbunătățească antrenamentul prin fitness aerobic, aceștia au obținut alte beneficii importante pentru sănătate din exercițiul fizic, inclusiv scăderea masei grase și îmbunătățirea metabolismului glucozei, astfel încât exercițiul aerobic regulat este încă o recomandare cheie pentru menținerea sănătății la persoanele cu sau fără hiperglicemie. Este important de menționat că persoanele cu hiperglicemie pot beneficia, de asemenea, de alte forme de exercițiu, precum antrenamentul de forță, care este recomandat pentru menținerea sănătății.

Per total, studiul sugerează mai multe abordări care ar putea ajuta persoanele cu hiperglicemie cronică să depășească în cele din urmă obstacolele privind creșterea capacității aerobe. Unul este adoptarea unei diete menite să mențină nivelul scăzut al glicemiei. Un altul este să fie administrate medicamente pentru diabet zaharat, care mențin nivelul glicemiei în valori normale. De multe ori ne gândim la dietă și exerciții fizice ca modalități separate de a ne îmbunătăți sănătatea, dar experiența arată că există mai multă interacțiune între acești doi factori de stil de viață decât ceea ce se știa anterior și este de dorit să le luăm în considerare împreună pentru a maximiza beneficiile pentru sănătate ale exercițiului aerobic. Este de dorit să nu ajungem la un nivel crescut al glicemiei și pentru asta trebuie să alegem o dietă sănătoasă, precum cea recomandată în aplicația Dahna. Dacă ajungeți să aveți probleme cu glicemia, adresați-vă unui specialist.

Sursa aici 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.