Evitarea alimentelor inflamatorii poate reduce bolile cardiace si riscul de accident vascular cerebral

Dietele bogate în carne roșie și procesată, cereale rafinate și băuturi cu zahăr, care au fost asociate cu o inflamație crescută în organism, pot crește riscul ulterior de boli de inimă și accident vascular cerebral, comparativ cu dietele care conțin alimente antiinflamatoare, potrivit unui studiu publicat acum câteva zile în Jurnalul Colegiului American de Cardiologie. Un studiu separat JACC a evaluat efectele pozitive ale consumului de nuci, un aliment antiinflamator, asupra scăderii inflamației și a riscului de boli de inimă.

S-a demonstrat faptul că inflamația cronică joacă un rol important în dezvoltarea bolilor de inimă și a accidentului vascular cerebral. Anumiți biomarkeri inflamatori, cum ar fi interleukinele, chemokinele și moleculele de adeziune, au fost asociați cu stadiile timpurii și tardive ale aterosclerozei. Studiile anterioare au descoperit că dieta poate influența nivelurile de inflamație, dar puține modele dietetice sănătoase, cum ar fi dieta mediteraneană (bogată în ulei de măsline, nuci, cereale integrale, fructe, legume, fructe de mare și ceva mai săracă în lactate și carne roșie/procesată ), au prezentat concentrații mai scăzute ale unor biomarkeri inflamatori și un risc mai scăzut de boli de inimă. Au existat mai puține cercetări axate pe ideea conform căreia aderarea pe termen lung la dietele proinflamatorii este asociată cu rate crescute de boli de inimă sau accident vascular cerebral.

Pentru acest studiu cercetătorii au luat în calcul bărbați și femei de la Nurses Health Studies I și II începând din 1986 și au inclus până la 32 de ani de urmărire. După excluderea participanților cu informații lipsă despre dietă sau boli de inimă, accident vascular cerebral sau cancer diagnosticate anterior, peste 210.000 de participanți au fost incluși în analiză. Participanții au finalizat un sondaj la fiecare patru ani pentru a stabili aportul alimentar.

„Folosind un indice alimentar dezvoltat empiric, pe bază de alimente, pentru a evalua nivelurile de inflamație asociate cu aportul alimentar, am constatat că tiparele dietetice cu potențial inflamator mai mare au fost asociate cu o rată crescută a bolilor cardiovasculare”, a spus Jun Li, MD, PhD, autor principal al studiului și cercetător în departamentul de nutriție de la Harvard T.H. Chan School of Public Health. Studiul nostru este printre primele care leagă un indice inflamator alimentar pe bază de alimente cu riscul pe termen lung de boli cardiovasculare.

Indicele dietetic proinflamator pe bază de alimente se bazează pe 18 grupuri de alimente predefinite care prezintă împreună cele mai puternice asociații cu o creștere a biomarkerilor inflamatori. După controlul altor factori de risc, cum ar fi IMC, activitate fizică, antecedente familiale de boli de inimă și consum de multivitamine, participanții care consumă diete proinflamatorii au avut un risc cu 46% mai mare de boli de inimă și cu 28% un risc mai mare de accident vascular cerebral, comparativ cu cei care consumă diete anti-inflamatorii.

Cercetătorii au sugerat consumul de alimente cu niveluri mai ridicate de antioxidanți și fibre pentru combaterea inflamației: legume cu frunze verzi (varză, spanac, varză, rucola), legume galbene (dovleac, ardei galbeni, fasole, morcovi), cereale integrale, cafea, ceai și vin. Cercetătorii au sugerat, de asemenea, limitarea consumului de zaharuri și cereale rafinate, alimente prăjite, băuturi răcoritoare și restricționarea cărnii procesate sau roșii și organe. Aceste alimente sunt printre principalii factori care contribuie la indicele dietetic proinflamator.

„O mai bună cunoaștere a protecției sănătății oferită de diferite alimente și modele dietetice, în principal proprietățile lor antiinflamatorii, ar trebui să constituie baza pentru proiectarea unor modele dietetice mai sănătoase pentru a proteja împotriva bolilor de inimă”, a declarat Ramon Estruch, MD, dr., Consultant senior în departamentul de medicină internă de la Clinica Spitalului din Barcelona și autor al unui comentariu editorial însoțitor: „Atunci când alegem alimente în dieta noastră, ar trebui într-adevăr să avem grijă la potențialul lor inflamator sau antiinflamator!”

Incorporarea nucilor în dietă scade inflamația

Într-un alt studiu, cercetătorii au evaluat modul în care încorporarea nucilor în dieta obișnuită a unui individ ar îmbunătăți biomarkerii inflamatori. Studiile anterioare au constatat că un consum regulat de nuci este asociat cu un risc mai mic de boli de inimă și cu un nivel mai scăzut al colesterolului. Cu toate acestea, au existat cercetări limitate care să asocieze consumul de nuci cu o inflamație mai scăzută în organism. Un total de 634 de participanți au primit fie o dietă fără nuci, fie o dietă cu nuci încorporate în mod regulat (aproximativ 30-60 grame pe zi). După o perioadă de urmărire de doi ani, cei care au primit dieta cu nuci au prezentat niveluri semnificativ reduse de inflamație în organism în 6 din cei 10 biomarkeri inflamatori testați.

„Efectul antiinflamator al consumului pe termen lung de nuci demonstrat în acest studiu oferă o nouă perspectivă în beneficiul consumului de nuci asupra riscului bolilor de inimă, dincolo de cel al scăderii colesterolului”, a declarat dr. Montserrant Cofán, autorul principal al studiului și cercetător la Institutul de Cercetare Biomedicală August Pi i Sunyer din Barcelona, Spania.

Sursa: aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Conținut restricționat

Ne pare rău, dar accesul la acest conținut este limitat exclusiv abonaților CardioScience cu un abonament valid.

Dacă doriți să beneficiați de acces complet, vă invităm să achiziționați un abonament făcând click aici.

Conținut restricționat

Ne pare rău, dar accesul la acest conținut este limitat exclusiv abonaților CardioScience cu un abonament valid.

Dacă doriți să beneficiați de acces complet, vă invităm să achiziționați un abonament făcând click aici.

Conținut restricționat

Te invităm cu bucurie să te alături comunității noastre și să participi la sondajul nostru. Pentru a avea acces la conținutul special, te rugăm să te AUTENTIFICI MAI JOS, folosind adresa ta de email și parola.

Dacă nu ești înregistrat, nu-ți fă griji! Procesul de validare este simplu și rapid, necesitând doar o adresă de email și o parolă. Te invităm să-l completezi AICI.

Așteptăm cu nerăbdare să faci parte din experiența noastră!